Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Tilaa uutiskirjeemme

* indicates required

10 vinkkiä, miten boostaan LinkedIn-profiilia

Lisätty 03.05.2016

LinkedIn on maailman suosituin ammatilliseen verkostoitumiseen tarkoitettu verkkopalvelualusta. LinkedIn on työelämän facebook, jolla pidetään yhteyttä omiin työkavereihin, asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja muihin kontakteihin. Jos työskentelet tietotekniikka-, ohjelmisto-, markkinointi-, media- ja viestintäalalla, etkä ole LinkedInissä, niin sinua ei ole olemassa. Pelkkä profiili on kuin kivijalkaliike, joka on olemassa mutta ei ole koskaan auki. Hyödylliseksi profiilisi muodostuu vasta, kun olet aktiivinen: osallistut keskusteluun ja aloitat niitä. Nostat asiantuntijuuttasi jakamalla alasi blogikirjoituksia ja mielipidejohtajien ajatuksia, sekä saat viimeisimmän tiedon, mitä toimialallasi tapahtuu. Vinkkien avulla voit nostaa profiilisi näkyvyyttä. 

1. Perusasiat kuntoon

Aloita selkeällä otsikolla, jossa kerrot, mitä teet tai oletko käytettävissä nopeasti. Luetteloi työpaikat ja kerro työtehtävistäsi. Hyödynnä tekstissä avainsanoja, jotka kuvaavat osaamistasi parhaiten ja joita toimialallasi käytetään. Esimerkiksi headhunterit käyttävät LinkedIniä etsiessään ihmisiä eri työtehtäviin. Hyödynnä kuvien, linkkien ja liitetiedostojen mahdollisuudet jokaisen työpaikan alla. Voit myös laittaa osiot siihen järjestykseen kuin haluat niiden näkyvän verkostollesi. 

2. Summary

Summary-osio on hissipuhe eli tiivis yhteenveto siitä, kuka olet, mitä teet, mitä osaat ja mitä haluat tehdä seuraavaksi. Jos etsit töitä, niin kerro, minkälaisia töitä etsit ja tuo esiin yhteystietosi. LinkedInissä kirjoitetaan minämuodossa ja englanninkielellä. Jos kohderyhmäsi on suomalainen, voit myös laittaa lisäksi yhteenvedon suomenkielellä. Suomenkielinen teksti ei näy haussa. Siksi suosittelen englanninkielen käyttöä.

 3. Persoona esiin

Tuo persoonasi esiin kuvin ja sanoin. Käytä hyväksesi LinkedInin taustakuvaa tuomaan esiin osaamistasi tai persoonaasi. Profiilikuva kuvaa ammatillista persoonaasi. Poseeraukset lasten tai lemmikkien kanssa eivät kuulu tänne. Kerro vielä harrastuksistasi ja mielenkiinnonkohteistasi, luottamus- ja vapaaehtoistyöstä.

 4. Verkoston kasvattaminen

Joko olet liittänyt entiset ja nykyiset työkaverit ja yhteistyökumppanit verkostoosi? Entä opiskeluaikojen tutut ja ystävät, koulu- ja harrastuskaverit? Suomi on pieni maa. Ota tavaksi klikata verkostoosi uudet tuttavuudet ammatillisissa tilaisuuksissa ja koulutuksissa, samalla kun vaihdat käyntikortteja. Älä kuitenkaan liitä verkostoosi ihmisiä, jotka ovat sinulle tuntemattomia.

 5. Oma aktiivisuus

Lähde rohkeasti jakamaan ajatuksiasi, mielenkiintoisia artikkeleja ja blogikirjoituksia. Kommentoi muiden postauksia ja jaa hyvä postauksia eteenpäin. Muista, että LinkedIn toimii algorytmipohjaisesti, eivätkä kaikki postauksesi näy verkostollasi.

 6. Ryhmiin liittyminen

LInkedInissä on lukuisia ammatti- ja keskusteluryhmiä. Ammatillisissa verkostoissa keskustellaan ajankohtaisista toimialasi asioista, annetaan vinkkejä ja jaetaan uusinta tutkimustietoa. Liitä itsesi ainakin entisten työnantajien ja koulujen ja järjestöjen verkostoon. Etsi mielenkiintoisimmat ammattilaisryhmät, joihin lähdet aktiivisesti mukaan. Ryhmäkeskusteluissa verkostoidut uusien saman alan ihmisten kanssa, jotka voit liittää verkostoosi.

 7. Muiden suosittelu

Lähde rohkeasti suosittelemaan työkavereittesi ja yhteistyökumppaniesi osaamista, jonka takana voit seisoa. He tekevät sitä samaa sinulle. Voit myös pyytää kirjallisen suosituksen, joka näkyy sellaisenaan profiilisi alla.

 8. Blogikirjoitus LinkedIn Pulseen

Jos sinulla ei ole vielä blogia, niin voit kirjoittaa LinkedIn Pulseen, joka on LinkedInin blogialusta. Tässä on oivallinen mahdollisuus lähteä kasvattamaan henkilöbrändiäsi haluamaasi suuntaan.

 9. SlideSharen hyödyntäminen

LinkedIn osti muutama vuosi sitten SlideSharen, johon käyttäjät voivat ladata Powerpoint-esityksiä ja PDF-dokumentteja kaikkien näkyville. SlideSharen avulla materiaalit voivat olla hyödyksi uusille toimialanne palveluita etsiville asiakkaille. SlideShare-palveluun ladatut dokumentit tulevat nimittäin usein vastaan hakukoneiden hakutuloksissa. Siksi SlideSharea käytetään myös henkilöbrändin vahvistamiseen ja oman asiantuntijuuden esiintuomiseen.

10. Muu osaaminen esiin

Kerro harrastuksistasi ja mielenkiinnon kohteistasi. Niillä voi olla joskus ratkaiseva tekijä työpaikan saamisen kannalta. Rekrytoija saattaa etsiä sisustuksesta kiinnostunutta työntekijää kaupallisen osaamisen lisäksi.

 

Ammatillinen verkostoituminen vaatii rohkeutta lähestyä ihmisiä ja osallistua keskusteluihin. Jos et tuo osaamistasi esille, niin ei kukaan muukaan tuo sitä esille. Tiedolla pihtaaminen ei enää toimi, sillä tietoa on rajattomasti tarjolla. Yleinen sosiaalisen median etiketti on, että kun autat muita, niin muut auttavat sinua. Haluan lopettaa blogini Ville Tolvasen oivallukseen #sharingiscaring. 

Lue kokonaan »

Rakenna yhteisöllisestä tekemisestä voimavara

Lisätty 19.04.2016

Yhteisöllinen tekeminen on voimavara, joka kasvaa, mitä enemmän sitä käyttää. Yhteisöissä opimme sietämään erilaisuutta ja toimimaan verkostossa. Yhteisöillä on jokin tunnistettava tekijä, joka erottaa sen muista yhteisöistä. Yhteisöjen voima piilee siinä että, kun jokainen ryhmän jäsen tuo ainutlaatuisen osaamisen ryhmään, niin yhdessä tekemisen kautta opimme laajentamaan näkökulmaamme asioihin. Kun jokainen antaa vähän, niin kaikki saavat paljon.

 

 

Elämme ajassa, jossa tiedon ja ihmisten kohtaamiset korostuvat. Olen toiminut monta vuotta ammatillisissa yhteisöissä, joissa toimijoita yhdistää halu kehittyä ja kehittää yhteisön toimintaa. Olen oppinut sietämään erilaisuutta, hyväksymään sen ja oppinut toiselta asioita, joita en olisi oppinut, jos olisin jäänyt omaan poterooni. Minusta yhteisössä on parasta se, että siellä kehitetään toimintaan ja saavutetaan upeita päämääriä sekä verkostoidutaan laaja-alaisesti. Verkostoni on laajennut kaikenikäisiin ja eri aloilla työskenteleviin ihmisiin.

Yhteistyö vaatii avoimuutta ja luottamusta

Työn tuottavuus kasvaa, kun työpaikoilla tehdään yhteisöllisesti töitä. Teollisen vallankumouksen tuoma hiearkkia ja kontrolli kuolevat työpaikoilta pois, koska toimintamalli ei enää sovi verkostojen maailmassa. Yhdessä tekeminen joko yrityksen sisällä tai yrittäjäverkostoissa on nykyaikainen tapa tehdä töitä. Muutosvauhti on niin kova, että jokainen yksilö ja organisaatio tarvitsee yhteisöjä. Verkostojen kautta saamme riittävän tiedon asioista, jotka ovat meille tärkeitä. Avoin ja luotettava ilmapiiri ovat edellytyksenä, jotta verkosto toimii. Avoimessa verkostossa jokainen ymmärtää, että kaikkien pitää voittaa.

Yksilön vastuu lisääntyy

Työnantajien sitoutuneisuus työntekijöihin on vähentynyt kvartaalitalouden rattaissa. Organisaatiossa menestyminen vaatii sisäistä yrittäjyyttä. Kun toimintaympäristö muuttuu, on päivitettävä omia tietojaan. Työntekijä vastaa itse viime kädessä työkunnostaan ja fyysisestä hyvinvoinnista. Uskon, että sitoutuneisuus kokee uuden tulemisen, sillä ammattitaitoa ylläpitävistä, kokeneista työntekijöistä tulee pula.

Yhteisöllisten tilojen käyttö lisääntyy

Co-working eli yhteisöllisten työtilojen käyttö on lisääntynyt erityisesti yrittäjien keskuudessa. Yhteisöllisessä työtilassa jaetaan yhteisen työtilan lisäksi tietoa ja verkostoidutaan. Eri alojen yrittäjät saavat vertaistukea toisistaan ja sopivat yhteistyöstä. Se on win-win -tilanne kaikille osapuolille.

Lue kokonaan »

10 vinkkiä verkostoitua

Lisätty 05.04.2016

Oletko työelämän kiireessä unohtanut verkostoitumisen? Liiketoiminta perustuu yhä enemmän henkilökohtaisiin suhteisiin ja henkilökohtaiseen vaikuttamiseen. Muutokset työelämässä edellyttävät aktiivisuutta ja yhdessä tekemistä – eli verkostoitumista. Yhdessä tekeminen ja verkostoituminen perustuu luottamukseen. Suurin osa työpaikoista on menee yrityksen omien verkostojen kautta.

 

Aloita verkostoituminen ajoissa, ennen kuin työpaikkasi YT-neuvottelut ovat käynnistyneet. Verkostoituminen vaatii ennen kaikkea asennetta, rohkeutta ja uteliaisuutta toisia ihmisiä kohtaan. Verkostoitumisessa lähdetään siitä, että autetaan muita, ei vain kerätä käyntikortteja tai nimiä omaan LinkedIn-profiiliin. Tavoitteena on, että kumpikin hyötyy suhteesta jossakin vaiheessa. Verkostosi edustaa, mihin ammatilliseen heimoon kuulut tai haluat kuulua. Mutta mistä niitä kontakteja saa?

 

1. Koulu- ja opiskelukaverit

Palauttele mieleen, kenen kanssa teit ryhmätöitä tai biletit pikkutunneille asti. Ilahduta ystävääsi pyytämällä hänet lounaalle, laita hänelle LinkedIn-kutsu tai järjestä porukalle get-together–tapaaminen. Vai onko ala-asteen luokkatoverisi alasi suunnannäyttäjä? Rohkeasti hänen puheille, jos tilaisuus tulee.

 

 2. Nykyiset ja entiset kollegat ja yhteistyökumppanit

Entiset kollegat ja yhteistyökumppanit kuuluvat itsestään selvästi verkostoosi. Etsi ja lisää heidät LinkedIn-verkostoosi. Tunnetko työpaikaltasi vain lähimmät kollegat? Työpaikan lounasravintola on luonnollinen paikka verkostoitua. Mars verkostoitumaan toisen osaston tyyppeihin.

 

3. LinkedIn-profiili kuntoon ja mukaan ryhmiin

LinkedIn-profiilin päivittäminen on tärkeää, koska se on sinun avoin ansioluettelosi ja kanava on rekrytoijien vakiotyökalu. Kerro, mitä olet työtehtäviä olet tehnyt, mitä olet saanut aikaiseksi ja mitä haluat tehdä. Tuot rohkeasti esiin persoonasi ja mielenkiinnon kohteet. Liity mukaan kiinnostaviin ryhmiin, aloita ja osallistu keskusteluihin. Liitä keskustelukumppanit mukaan verkostoosi.

 

4. Ammatilliset verkostot ja yhteisöt

Verkoston kasvattaminen tapahtuu itsestään, kun liityt mukaan ammatillisiin verkostoihin. Tapaat uusia ihmisiä, kuulet ammattisi uudet trendit ja minkälaisia toimintatapoja ja ongelmia muissa organisaatioissa on. Se antaa perspektiiviä omaan tekemiseen.

 

5. Seminaarit, kurssit, messut

Ammatilliset seminaarit ja kurssit ovat oivallisia paikkoja verkostoitua. Tapaat samalla alalla toimivia ammattilaisia. Rohkeasti vain verkostoitumaan myös key note -puhujien kanssa. Messuilla mene keskustelemaan ständeillä seisoskelevien ihmisten kanssa ja vaihtamaan ajatuksia.

 

6.Sosiaalinen media

Sosiaalisen median kanavissa verkostoidutaan vai vaihdetaan ajatuksia tuttujen ja tuntumattomien kanssa. Ajan myötä tuntemattomista saattaa kasvaa nettikavereita, siis uusia kontakteja verkostoosi.

 

7. Harrastuspiirit

Harrastusten kautta tapaat uusia ihmisiä. Saatat olla myös mukana lastesi harrastuksissa. Älä väheksy harrastusten kautta tapaamiasi ihmisiä, Suomi on pieni maa.

 

8. Esittele ihmiset toisilleen

Hyvä tapa rakentaa verkostoja on esitellä ihmisiä toisilleen. Nämä esittelevät sitten sinua omille verkostoilleen. Mitä suurempi verkosto sinulla, sitä helpompi sinun päästä muiden puheille. Aina joku tuntee jonkun.

 

9. Vapaaehtoistyö

Vapaaehtoistyössä esimerkiksi Punaisessa Ristissä, maahanmuuttajien, lasten- ja nuorten parissa tarvitaan apua. Tapaat uusia ihmisiä, jotka todennäköisesti vaikuttavat myös muissa organisaatioissa.

 

10. Pyydä lounastapaamista mielenkiintoisten ihmisten kanssa

Haluatko tavata mielenkiintoisen ihmisen tai oletko etsimässä työpaikkaa ja lähettelet hakemuksia mielenkiintoisiin paikkoihin? Pyydä lounastapaamista ajatustenvaihtoon. 

Lue kokonaan »

Rakennatko asiantuntija- vai henkilöbrändin ja mitä hyötyä itsensä brändäämisestä on?

Lisätty 09.03.2016

Mikä erottaa asiantuntijabrändin ja henkilöbrändin? Asiantuntijabrändi rakentaa brändinsä asiantuntijuuden ympärille ja henkilöbrändi rakentaa brändiään mielikuvien kautta niin, että hän pystyy vaikuttamaan, minkälaisia mielikuvia kohderyhmäsi liittää häneen. Henkilöbrändi kumpuaa ihmisen aitoudesta ja rehellisyydestä. Persoonalla erotut eikä ainutlaatuisuuttasi voida kopioida.

Asiantuntijabrändi

Asiantuntijalla on toisten antama mandaatti ja arvostus hänen työtä tekemistä kohtaan. Asiantuntijuuden luominen vaatii substanssiosaamista, tekoja, jotka tukevat osaamistasi ja sen viestimisestä yhteisöllesi. Keskity siis yhteen asiaan, jonka osaat paremmin kuin muut. Kun systemaattisesti uskot ja toistat sanomaasi, jaat ajatuksiasi, niin tulosta syntyy. Parhaimmillaan asiantuntija on kaikissa kanavissa toimiva ajatusjohtaja, jota muut siteeraavat. Asiantuntijabrändi sopii henkilölle, jonka luonteeseen ei kuulu verkostoituminen. Kovankaan luokan osaamisesta ei ole hyötyä, ellei asiantuntija kykene kuuntelemaan, tekemään yhteistyötä ja ymmärtämään muita.

 

Henkilöbrändi

Henkilöbrändi rakentuu yksilön ominaisuuksien, vahvuuksien, tarinan ja palvelulupauksen ympärille. Henkilöbrändi kumpuaa aitoudesta, itseluottamuksesta, verkostosta ja persoonasta. Henkilöbrändi erottaa sinut kilpailijoista. Profiloidu kohderyhmällesi, jotta sinusta tulee heille auktoriteetti, johon he uskovat ja luottavat. Vahva henkilöbrändi myy ja avaa ovia. Voit ottaa korkeamman hinnan palvelustasi, eikä sinun tarvitse selitellä asiakkaillesi, kuka olet.

Henkilöbrändin rakentaminen alkaa jo päiväkodissa ja jatkuu koko elämän kaikissa niissä yhteisöissä, joissa olet mukana. Käytännössä henkilöbrändin rakentaminen tapahtuu parhaiten sosiaalisessa mediassa ja verkostoitumistilanteissa. Kerro tarinasi ja tuo oma persoona rohkeasti esiin. Keskity asiaan, jonka osaat riittävän hyvin, toista sanomaasi, kerro kaikesta tekemisestäsi ja jaat ajatuksiasi yleisöllesi.

Ajan myötä sisällön rakentaminen ja oman viestin kertominen verkossa tuo tulosta. Henkilö muistetaan sanomastaan ja tyylistään puhua asioista. Henkilöbrändi on enemmän kuin asiantuntijabrändi. Tuo esiin osaamistasi ja persoonaasi. Innosta kohderyhmääsi niissä asioista, joista puhut. Brändäämisessä on tärkeää sisällön tuottaminen ja oman tarinan kertominen.

Henkilöbrändi perustuu luottamukseen

Liiketoimintaa perustuu henkilökohtaisiin suhteisiin ja henkilökohtaiseen vaikuttamiseen. Tuo rohkeasti oma persoona esiin, sillä se erottaa sinut muista kilpailijoista. Henkilöbrändin aitous ja rehellisyys jää mieleen, sillä se herättää mielikuvia ja tunteita. Aitous herättää luottamusta asiakkaissasi. Kun arvostat itseäsi, niin muutkin arvostavat sinua. Mieti tuotelupauksesi asiakkaalle, viesti ja tuota sisältöä. Sinnikkyys palkitaan. Mitä vahvempi henkilöbrändi sinulla on, sitä paremmin pystyt myymään asiantuntijuuttasi. Jos työskentelet yhteisössä, niin vahva henkilöbrändi myy myös työnantajaasi ja rakentaa positiivista yritysmielikuvaa.

Miksi verkostoituminen on hyödyllistä?

Lisätty 24.02.2016

Verkostoituminen on vakiintunut osaksi työelämäntaitoja, joka toisilta sujuu luontaisesti ja toisilta nihkeästi. Verkostoituminen on vuorovaikutusta ja sosiaalisen verkoston laajentamista tutustumalla uusiin ihmisiin. Verkosto voi toimia sosiaalisena pääomana, sillä tarvittaessa ”joku tuntee aina jonkun” ja voi olla hyödyllistä, että sinut tunnetaan. Minulle verkostoituminen on sitä, että luon ja ylläpidän suhteita ihmisiin, joilta voin kysyä neuvoa ja pallotella ideoitani turvallisessa ympäristössä. Verkostooni kuuluu eri alojen asiantuntijoita sekä samanhenkistä porukkaa, joiden kanssa minulla on paljon yhteistä.  

 

Oman identiteetin kehittäminen

Verkostostani on tullut osa sosiaalista identiteettiä ja sen kehittymistä. Olen solminut suhteita, joista on hyötyä, iloa ja tukea. Samaistuminen omaan referenssiryhmääni antaa minulle voimaa ja oikeanlaista statusta. Verkostoni auttaa minua avaamaan uusia ovia ja saamaan hyviä kontakteja. Oikeanlaiseen ryhmään kuuluminen tukee myös itsetuntoani, sillä kukapa meistä ei haluaisi kuulua menestyjien joukkoon.

 

Oppiminen toisen kokemuksista

Verkostoituminen on kasvattanut minua ihmisenä. Laajan verkoston kautta olen kuullut paljon tarinoita ihmisten kokemuksista erilaisissa organisaatioissa ja elämäntilanteissa. Uskon, että voin oppia jotakin jokaiselta, tapaamaltani henkilöltä. Toisen tarinan kuuleminen on auttanut minua ymmärtämään muita ihmisiä. Se on laajentanut perspektiiviä ja ymmärrystä yhteisöjen ja organisaatioiden tilanteiden samanlaisuuksista ja erilaisuuksista. Se auttaa suhteuttamaan minua omaan työ- ja elämäntilanteeseeni.

 

Mikään ei korvaa kasvokkaisviestintää

Ihmiset kommunikoivat keskenään enemmän kuin koskaan, eikä vuorovaikutus ole sidottu aikaa eikä paikkaan. Kasvokkaisviestintä on edelleen tärkeä osa verkostoitumista, varsinkin suhteen alkuvaiheessa. Kasvokkaisviestinnässä tutustut toiseen kaikilla aisteilla, eikä sitä voi täysin korvata verkkoviestinnällä. Olen solminut uusia kontakteja LinkedInin keskusteluryhmien ja Twitterin kautta. Myöhemmin, kun olen tavannut henkilön, niin keskustelun jatkaminen on ollut helppoa. On ihan sama, missä kanavassa verkostoidut, niin ole aina tunnistettava, aito itsesi.

Verkostoituminen on asia, jossa voi kehittyä. Muutama vuosi sitten minulta puuttuu asiantuntijaverkosto ympäriltäni. Ystäväni työskentelivät eri ammateissa ja toimialoilla, ja työelämän tärkeimmät kontaktit olivat kansainvälisiä. Lähdin mukaan järjestötoimintaan, jossa olen toiminut luottamustehtävissä yli seitsemän vuotta. Verkostoni sisältää laaja-alaista osaamistani. Autamme toisiamme niin työ- kuin yksityisasioissa. Olen innostanut naisia mukaan verkostoihin ja olen saanut positiivista palautetta, kun olen auttanut muita. Jaan  sosiaalisen median kautta verkostolleni mielenkiintoisia blogikirjoituksia, tutkimustuloksia, koulutus- ja verkostoitumistilaisuuksia. Uskon, että mitä enemmän autat muita, sitä enemmän muut auttavat sinua. Älä jää yksin! Verkostoidu!

Lue kokonaan »

Somemarkkinointi 2016, mikä muuttuu?

Lisätty 25.01.2016

 

Vuoden vaihteessa on julkaistu useita tutkimuksia markkinointiviestinnän trendeistä tulevana vuonna. Kurio julkaisi joulun alla Somemarkkinoinnin trendit 2016 -tutkimuksen, joka perustuu 29 kotimaisen asiantuntijan haastatteluihin. Tutkimuksen mukana digitaalisuus näkyy niin kuluttajien käyttäytymisessä kuin markkinoijien mindsetissä. Se vaikuttaa vakiin- tuneimpien kanavien toiminnallisuuksiin ja nostaa uusia applikaatioita, kuten Periscopen svääreihin. Digitaalisuuden hyödyntäminen pureutuu liiketoiminnan ytimeen. Uuden vuoden neljä suurta trendiä ovat omni-channel, reaaliaikaisuus, työntekijälähettilyys ja social commerce.  

Fonecta Markkinoinnin myytit -tutkimus kertoo, että sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, hakukoneoptimointi kasvavat ja tarinankerronta vähenee. Trendi on kuitenkin, että yritykset panostavat entistä enemmän laadukkaisiin, asiakasta palveleviin sisältöihin. Kuvasisältöjen merkitys kasvaa ja niitä tehdään entistä laadukkaammin. Uskon, että tarinankerronnalla jäädään jatkossakin kuluttajien mieleen. Kaikelle tekemiselle on tärkeää asettaa liiketoiminnalliset tavoitteet, muuten ei voi odottaa tuloksia.

Sosiaalisen median hyödyntäminen lisääntyy ja arkipäiväistyy, kun asiakkaat oppivat hyödyntämään sosiaalisen median palveluita. Jokainen kohtaaminen merkitsee. Digitoimistojen diginatiivit innostuvat herkästi uusista kanavista, mutta yrityksen on parempi keskittyä ensin hoitamaan kohderyhmälle tärkein somekanava hyvin ja vasta sen jälkeen laajentua muihin somekanaviin. Kommunikointi asiakkaiden kanssa on jatkuvaa, kampanjointi vähenee, eikä niitä suunnitella loppuun asti. Yrityksen tulee olla valmis ketteriin kokeiluihin kampanjan aikana, eikä koko rahaa budjetoida.

Sosiaalisen median rooli asiakaspalvelukanavana korostuu. Ihmiset haluavat uniikkia palvelua, ja henkilökohtaista palvelua pitäisi olla saatavissa mihin aikaan tahansa. Yrityksillä on vielä parannettava asiakaspalvelua somekanavissa.

Sisältömarkkinointi on asiakaspalvelua, asiakas on verkossa tiedon hakija. Laadukas sisällöntuotanto asiakkaalle jatkuu monimuotoisena. Laatu korvaa määrän sisällön tekemisessä. Kuvasisältöjen merkitys kasvaa. Viestinnästä tulee entistä reaaliaikaisempaa. Rohkeimmat markkinoijat kokeilevat Snapchat- ja Periscope-kampanjoita. Sirpaloituneessa mediakentässä parhaat tulokset syntyvät monikanavaisella tekemisellä. Kanavia tulee jatkuvasti lisää ja toiset kuolevat. On oltava siellä, missä asiakkaatkin ovat.

Tulevana vuonna markkinoinnin tuloksellisuus paranee. Some-datan kerääminen tehostuu, jonka myötä kohdennettavuus paranee ja yritys voi palvella asiakkaita entistä paremmin.  Kuluttajat voivat odottaa saavansa mielenkiintoista ja relevanttia asiakasviestintää ja mainontaa. Some-dataa hyödynnetään entistä tehokkaammin tulosten mittaamiseen.

Työntekijälähettiläistä on puhuttu paljon viime vuosina. Uskon, että työtekijälähettilyys jää edelläkävijäyritysten meuhkaamiseksi. Työntekijälähettilyys sopii aktiivisille somen käyttäjille ja verkostoitujille, joilta sosiaalisessa mediassa keskustelut ja vuorovaikutus sidosryhmien kanssa tulevat luonnolliseksi. Työntekijälähettilyys -käsite on vain uusi sana sille, mitä aktiiviset työntekijät ovat aina ennenkin tehneet.

Tulevan vuoden suuri mullistus saattaa kuitenkin olla social commerce eli sosiaalisen median palveluissa käytävä kauppa esimerkiksi Buy it -napin kautta. Asiasta on puhuttu vuosia, mutta monissa palveluissa social commerce -sovellukset ovat työnalla ja ensimmäiset kokeilut on luvassa tänä vuonna. Ostaminen on tehty kuluttajalle mahdollisimman helpoksi. Jäämme siis odottamaan somen kauppapaikkoja mullistavia social commerce -palveluita. 

Lue kokonaan »

K-ryhmä on aloittanut kirin ruokakauppojendigipalveluiden kilpailussa

Lisätty 17.12.2015

K-ryhmä, jonka kannattavuus on viime vuodet heikentynyt, on lähtenyt kuromaan S-ryhmän etumatkaa digipalveluiden saatavuudessa asiakkaille syksyn aikana. K-ryhmä on lanseerannut K-ruoka -mobiilisovelluksen, joka tarjoaa henkilökohtaisia etuja ja lähikaupan tarjouksia sekä älykkään ja perheenjäsenten kesken jaettavan ostoslistan, joka suosittelee asiakkaan usein ostamia tuotteita. Applikaatiossa on lähes 6 000 reseptiä ohjeineen ja ostoslistoineen.

K-ryhmän tavoitteena on tarjota vuonna 2017 kaupan alan parhaat digitaaliset palvelut kuluttajalle. K-ryhmä kehittää kuluttajille monikanavaisia palveluita asiakasta kuunnellen niin, että ne ylittävät asiakkaan odotukset. Asiakkaiden kanssa kehitetty K-ruoka -sovelluksen käyttö edellyttää, että syötät sovellukseen Plussa-kortin numeron ja nimesi. Näin lähin K-kauppiaasi pääsee lähestymään sinua henkilökohtaisilla ja myymäläkohtaisilla tarjouksilla. Käyttäjäkokemusta ja käyttäjäystävällisyyttä kehitetään jatkossakin aktiivisesti asiakakasta kuunnellen.

K-ryhmän päivittäistavarakaupan kilpailuedut,  lähiruokaosastot ja laajat valikoimat, kotimaisuus, vastuullisuus ja edulliset ja laadukkaat Pirkka ja K-Menu -tuotteet, eivät ole vakuuttaneet kuluttajia valitsemaan K-ryhmän päivittäistavarakauppaa. Halpuuttaminen ja hintakilpailu ovat nousseet valteiksi päivittäistavarakaupassa. K-kauppiaiden yrittäjähenkisyys ei ole taannut toiminnan asiakaslähtöisyyttä ja tehokkuutta. Suomalaisessa ruokakorissa suositaan edullisia tuotteita. Muutosta haetaan kuluttajien arkea helpottavien digitaalisten palveluiden avulla.

Keväällä K-ryhmään palkattiin Googlen Anni Ronkainen vahvistamaan kaupparyhmän digiosaamista ja tuomaan uudenlaista ajattelutavan muutosta. Digitaalisuus on ennen kaikkea mindset – tapa ajatella. Toiminnan kehittäminen lähtee liiketoiminnan peruskysymyksistä: mitkä ovat asiakkaan tarpeet ja miten asiakkaan ostoskäyntiä voidaan helpottaa. K-ryhmä pääseekin mobiilisovelluksella lähemmäksi asiakkaan arkea nyt, kun ostokäyttäytyminen on jo täydessä murroksessa. Ostoslistaehdotuksilla ja reseptipankilla K-kauppias pääsee epäsuorasti vaikuttamaan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Lisäksi osa K-kaupoista tarjoaa keräys- ja kuljetuspalveluita kuten myös citymarket.fi-palvelu.

Pidän K-ryhmän näppärästä sovelluksesta, sillä rakennan sen avulla nopeasti ostoslistan ja saan resepteistä vinkkejä, mitä perheemme syö illalla kotona. Saan myös kohdennettua markkinointia omien kulutustottumusten mukaan. Siitähän digitaalisuudessa on kyse, arjen helpottamisesta.

Lue kokonaan »

Ostovallankumous - mikä on myyjän roolidigiaikana?

Lisätty 06.12.2015

Myyntivalmentaja Mika D. Rubanovitsch kertoo myyjän roolista ja ostoprosessin muutoksesta selkokielellä uudessa bisneskirjassaan Ostovallankumous. Digitaalisuudesta on tullut kriittinen menestystekijä, joka vaikuttaa kaikkiin toimialoihin ja prosesseihin. Digitaalisilla liiketoimintamalleilla vastataan asiakkaiden odotuksiin ja ostokäyttäytymisen muutokseen 24/7. Tuloksellinen johtaminen perustuu myynnin, markkinoinnin ja asiakashallinnan yhteispeliin. Markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet ovat kytkeytyneet yhteiseksi strategiaksi ja tavoitteeksi.

Ostajan ostoprosessi alkaa tarpeesta ja inspiraatiosta verkosta. Ostoprosessi on tiedonkeruu- ja vertailuprosessi, jossa rakennetaan luottamusta ostajan ja myyjän välillä. Prosessi jatkuu niin, että ostaja vertailee löytämiään vaihtoehtoja, jotka sopivat hänen budjettiinsa. Tässä kohtaa myyjä astuu kuvaan. Hän haastaa ostajan vaihtoehdot omalla asiantuntijuudellaan. Myyjän on pakko olla verkossa, jotta hän pääsee mukaan ostajan ostoprosessiin. Yritysten on panostettava läsnäoloon verkossa. Kuluttajat ovat globaaleja. Pienikin yritys voi olla iso toimija, jos se osaa tuoda esille oman asiantuntijuutensa ja palvella kuluttajia asiakaslähtöisesti.

Myynnin haaste on potentiaalisen ostajan tavoittaminen ja vaikuttaminen juuri oikealla hetkellä. Potentiaalisen ostajan tavoittaminen edellyttää myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun saumatonta yhteistyötä. Markkinointiautomaatiojärjestelmät, jotka keräävät etukäteen tietoa potentiaalisista asiakkaista ja heidän mieltymyksistään, tukevat myyntiä. Tiedonkeruu edellyttää, että yritys toimii aktiivisesti verkossa. Markkinoinnin automaatio mahdollistaa asiakkaan paremman palvelemisen ostoprosessin eri vaiheissa vastaamalla asiakkaan kulloiseenkin ongelmaan viestinnän avulla.

Mediakentän pirstaloituessa ja vallan siirtyessä yhä enemmän asiakkaalle, on asiakaspotentiaalin tunnistaminen ja olemassa olevien asiakkaiden parempi palveleminen noussut entistä tärkeämmäksi. Ostajat arvostavat luotettavuutta, tavoitettavuutta, ostamisen helppoutta ja yhteistyön sujumista ostajan ja päämiehen välillä. Yrityksen tulisi tarjota sama asiakaskokemus kaikissa jakelukanavissa. Näin toimii esimerkiksi Yliopiston Apteekki, jonka kaikissa kanavissa asiakasta palvelee asiantunteva farmaseutti, siis myös verkkokaupan chatissa. Digitaalisuus on siis tapa tehdä töitä asiakaslähtöisesti.

Ostoprosessi siis käynnistyy aikaisemmin kuin myyntiprosessi. Lähes 70 prosenttia ostajien ostoprosesseista tehdään digitaalisesti. Myyjiä tarvitaan edelleen ja heiltä vaaditaan asiantuntijaosaamista, kiteyttää Rubanovitsch. Liidien seulominen big datasta on tullut helpommaksi asiakkaiden verkkokäyttäytymisen perusteella. Myyjän rooli muuttuvassa maailmassa on haastaa ostaja ja varmistaa kauppa. Toiminnassa nopeus ja reagointikyvykkyyden merkitys korostuu. Ostovallankumous on helppolukuinen ja selkeästi kirjoitettu opas digitaalisuuden hyödyntämiseen liiketoiminnan suunnittelussa ja myynnin ja markkinoinnin integraatiossa. 

Lue kokonaan »

Digitaalisuus muuttaa vaikuttamista

Lisätty 24.11.2015

Digitalisaatio on muuttanut yhteiskunnallisen vaikuttamisen meidän jokaisen ulottuville. Perinteinen lobbaaminen on tullut tiensä päähän. Ennen luotettiin päättäjiin, nyt on olennaista synnyttää ilmiöitä kansalaisten keskuudessa. Tasa-arvoinen avioliittolaki ja pakolaiskeskustelu ovat kansalaisten keskuudesta nousseita ilmiöitä. Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner puhui vaikuttamisesta Helsingin Ekonomeille pari viikkoa sitten.

Digitalisaation tietotulvan myötä viestinnällä ei ole enää kustannusta. Vaikuttaminen lähtee meistä itsestään, sillä medioiden mahti on murtumassa. Kuka tahansa voi olla media ja jakaa tietoa verkossa. Vaikuttaminen perustuu maineeseen ja suositteluun, joka syntyy oman aktiivisuuden kautta. Uskotko sinä hotellin maksettua mainosta vai asiakkaan suosittelua TripAdvisorissa? Jungner mainitsee englantilaisen Simon Sinekin, jonka mukaan viestintä lähtee kysymyksestä miksi tehdä jotakin? Vasta sen jälkeen mietitään miten ja mitä tehdään. Vaikuttava viesti on konkreettinen, uskottava ja yksinkertainen. Vaikuttavuutta lisää tarina ja tunne. Jos pääset vielä yllättämään viestisi vastaanottajan, niin sen läpimeno vahvistuu.

Taloudessa ja liiketoiminnassa vallitsee tilanne, jossa vanhat toimintatavat eivät enää toimi. Teknologiaan perustuvat bisnesideat tulevat usein Amerikan länsirannikolta, jonne on syntynyt teknologian ja luovuuden keskus. Pienet ja ketterät start-up yritykset valtaavat bisneksen uudella liiketoimintamallilla, jos vanhat toimijat eivät osaa hyödyntää digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia parantaa toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Hyvinä esimerkkeinä ovat taksipalvelu Über ja majoituspalveluita myyvä AirBnB, jotka ovat murtaneet perinteisiä toimialoja. Digitaalinen alusta ja skaalautuva bisnesmalli mahdollistaa, että kuka tahansa meistä voi menestyä, jos vain olemme aktiivisia organisaattoreita ja uskallamme kokeilla erilaisia ideoita. Viime vuosisadan tapa johtaa työtä hierarkkisesti ei enää toimi.

Sosiaalinen media on alkusoittoa siitä, mihin digitaalinen maailma on menossa. Kaikki arvokas syntyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Lauma menestyy, kun jokainen lauman jäsen uskaltaa olla oma itsensä. Työelämässä halutaan nykyisin oma-aloitteisia, luovia ja itsenäisiä työntekijöitä, jotka suhtautuvat intohimolla tekemiseen. Vanha, käskytystyökulttuuri kuolee pois. Arvokasta on se, mitä sinä tiedät. Mielenkiintoisinta on se, että epätasa-arvo perustuu jatkossa osaamiseen eikä rahaan tai valta-asemaan. Osaamista voidaan jakaa empatialla. Kyky ymmärtää toista kytkee lauman yhteen. 

Lue kokonaan »

Kuinka menestyä kaupan alalla digitalisoituvassa maailmassa? IVANAHelsingin Pirjo Suhonen kertoo

Lisätty 12.11.2015

IVANAHelsingin Pirjo Suhonen puhui eilen Helsingin Ekonomien Ekonominaiset-kerhon vuosikokouksessa Ravintola Salutorgetissa. IVANAHelsinki ammentaa sisältönsä taiteen, muodin, muotoilun ja liikkuvan kuvan maailmasta. IVANAHelsinki edustaa heimo-kuluttamista, jonka kuluttajat ovat eripuolilla maailmaa. Tuotteet ovat ajankohtaisia ja ne kestävät aikaa.

Pirjo Suhonen nosti kaupanalan suurimmaksi haasteeksi tai mahdollisuudeksi digitalisaation, joka on jo muuttanut läsnäoloamme. Verkkokaupasta kehittyy yksi jakelukanava koko maailmalle. Nuorten kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut vanhemmista ikäpolvista palvelukeskeisemmäksi. Verkkokaupan yhdeksi menestystekijäksi nostetaan yhteistyö asiakkaan kanssa. Brändin odotetaan olevan mukana ihmisten arjessa. Kivijalkamyymälä voi menestyä, jos se tarjoaa jotakin muuta kuin verkkokauppa esimerkiksi asiantuntevaa palvelua ja elämyksiä.

Suomen verkkokaupat on suunniteltu teknologiapohjaisesti, eikä suunnittelussa ole huomioitu kuluttajaystävällisyyttä. Mahdollisuutena Suhonen näkee yhteistyön asiakkaan kanssa. On vaikea myöntää, ettei kaikkea osata tehdä itse.

Digitalisaatio on muuttanut markkinointi radikaalista. Suomen suosituimmalla vbloggaajalla on enemmän tilaajia YouTubessa kuin yhdelläkään naistenlehdellä. Kun toimintaympäristön epävarmuus on lisääntynyt, niin suunnittelun sijaan pitäisi uskaltaa kokeilla erilaisia kampanjoita ja projekteja nopealla aikataululla. Vain kokeilemalla oppii.

Pirjo Suhonen vastaa IVANAHelsinki-tuotteiden myynnistä yhteistyössä kansainvälisen myyntiammattilaisten verkoston kanssa sekä ideoi, toteuttaa ja koordinoi IVANAhelsingin markkinointia. Pirjon sisko, Paola Suhonen on brändin mallistojen, kuosien ja suunnittelun takana.

 

Lue kokonaan »

Ohjaako asiakasajattelu yrityksen päätöksentekoa kaikilla tasoilla?

Lisätty 06.11.2015

Oletko koskaan miettinyt, ohjaavatko asiakkaan tarpeet työntekoasi päivittäin? Kävin kuuntelemassa KTT Johanna Arantola-Hattabin ajatuksia herättävän puheenvuoron asiakasajattelusta HEKO Ekonominaiset -tilaisuudessa. Ylimmällä johdolla ei ole mittareita tai he unohtavat seurata asiakkaiden ostokäyttäymisen muutoksia. Heikkoja signaaleja ei huomioida. Kun myynnin ongelmat nousevat johdon agendalle, niin asiat asiakasymmärrys on kadotettu. Yritykset ovat olemassa palvellakseen asiakkaitaan. Asiakkaan palvelukokemus on koko toiminnan lähtökohta. 

Johto määrittelee yrityksen tahtotilan, mission ja strategian. Usein johtoryhmästä puuttuu henkilö, joka vastaa asiakasymmärryksestä, eikä asiakkaan odotuksista ja draivereista ole selkeää kokonaiskuvaa. Päätöksenteossa asiakas unohtuu ja kotisokeus iskee. Näin ollen asiakasrajapinnassa työskentelevät henkilöt nousevat keskiöön palvelukokemuksen tulkitsijoina. He saavat jatkuvasti palautetta siitä, mitä mieltä asiakkaat ovat palvelukokemuksesta. 

Oli tuotteesi tai palvelusi mikä tahansa, niin muista asiakkaan arjen palapeli. Mikä on tuotteesi tai palvelusi rooli siinä? Helpotatko asiakkaan elämään vai ohjaatko hänet etsimään tietoa verkkosivuiltasi? Asiakas toivoo hyvää kumppanuutta ja helppoja ratkaisuja arkeensa. Jotta tiedät, mistä asiakkaasi saa lisäarvoa, niin osallista hänet mukaan suunnitteluun. Käy asiakkaan luona ja seuraa, miten tuotteesi tai palvelusi auttaa asiakasta arjessa. Samalla  kerrytät ymmärrystä siitä, mikä vaikuttaa asiakkaan käyttäytymiseen. Asiakastutkimuksista ei ole hyötyä, jos niiden johtopäätöksiä ei viedä käytäntöön. Jotta yritykset välttyisivät turhilta tutkimuksilla, kannattaa ensin pohtia, onko yrityksellä aikaa ja kiinnostusta käsitellä asiakkaan näkemyksiä ja palautetta?

Lue kokonaan »

   Kiinnostuitko, ota yhteyttä:

   Kati Saario

    Puh: +358 40 840 4554

    Sähköposti: Kati@happycustomercompany.fi

    LinkedIn-profiilini

    @KSaario

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?