Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Tilaa uutiskirjeemme

* indicates required

LinkedIn on B2B-yrittäjän tärkein myyntikanava

Lisätty 27.10.2017

LinkedIn on liike-elämän verkostoitumis- ja B2B-myyntikanava, eikä vain virtuaali-cv ja rekrytoijien työkalu. LinkedInissä rakennetaan asiantuntijan henkilöbrändiä, keskustellaan liike-elämän asioista ja verkostoidutaan strategisesti tärkeiden liikekumppaneiden kanssa. Luottamusta rakennetaan auttamalla asiakasta ostopolullaan. Myynti tulee luottamuksen kautta omasta verkostosta.

1. Yrityspäättäjät tavoitetaan LinkedInin kautta

LinkedInillä on yli 500 miljoonaa käyttäjää globaalisti, joista 40% käyttää päivittäin palvelua (Lähde: LinkedIn). Suomessa käyttäjiä on reilu miljoona eri toimialoilta. Ammatillinen keskustelu on vilkastunut sen jälkeen, kun LinkedInin algorytmia muutettiin viime keväänä. Algorytmi ohjaa ihmiset keskustelemaan ja linkkien jakaminen on historiaa. Kesän ja syksyn aikana asiantuntijat ovat löytäneet LinkedInin ja keskustelut ovat vilkastaneet Suomessakin.

LinkedIn on toiseksi vilkkain kauppapaikka Facebookin jälkeen. LinkedIniä käyttävät niin myyjät kuin yrityspäättäjät. LinkedIn-palvelun kautta lähetettyihin viesteihin vastataan nopeasti. LinkedIn avaa ovet B2B-myyjälle ilman maantieteellisiä rajoitteita ja säästää kiireisen myyjän aikaa. 

2. LinkedIn on työelämän business networking -alusta

LinkedIn työelämän asioiden keskustelufoorumi ja verkostoitumiskanava, jossa voit rakentaa ammatillista tunnettuutta ja osallistua ammatillisiin keskusteluihin, jos tuot esiin näkemyksiäsi. On hyvä muistaa, että LinkedIn-profiilin kuva ja otsikko seuraavat sinua, kun olet aktiivinen palvelussa. 

LinkedInin kautta tavoitat päättäjät kustannustehokkaasti ilman välikäsiä inbox-viestillä, joihin vastataan hyvin. Myynti-ihmisten ongelmat liittyvät usein Connecting- ja Conversation -kohtiin, joihin LinkedIn tarjoaa apua. Suostukseni on, että kontaktoi ihmisiä henkilökohtaisella viestillä. Näin jätät itsestäsi muistijäljen ja sinun on helpompi jatkaa viestittelyä myöhemmin. 

3. LinkedInillä on hyvä hakukone

Osaatko jo käyttää LinkedInin hakukonetta (sijaitsee vasemmassa yläkulmassa)? Etsit sitten ihmistä, yritystä, ryhmää vai koulua, niin LinkedIn tarjoaa useita filttereitä, joilla voit rajata hakua mieleiseksesi. Voit tehdä hakuja avainsanan, henkilöstömäärän, sijainnin tai yrityksen koko mukaan. Voit tehdä myös hakuja avainsanoilla käyttämällä hastag-aihetunnistetta (#). Hastägien käyttö onkin laajentunut Twitteristä Facebookiin ja LinkedIniin.

4. LinkedIn on B2B-myyjän paras myyntiväline

Myyjän LinkedIn-profiili on sinun myyntipuheesi. Aktiivisuus uutisvirrassa tuo näkyvyyttä, vahvistaa asiantuntijuutta ja yrityksen tuotteet ja palvelut tunnistetaan. Myynti tulee verkostoista luottamuksen kautta. Kerro avoimesti osaamisestasi, näkemyksistäsi tuotteista tai palveluista. Asiakkaat ovat ainoastaan kiinnostuneita siitä, onko sinulla tarjota heille ratkaisu ongelmaan. Jotta voisit tavoittaa asiakasryhmäsi, niin verkostoidu heidän kanssaan.  Olemalla top-of-mind ja auttamalla asiakkaita, saat liidejä, jotka voivat johtaa kauppaan.

Lue kokonaan »

Käyntikortti vai LinkedIn-kontaktipyyntö?

Lisätty 28.09.2017

Tein mielenkiintoisen gallupin käyntikortin ja LinkedIn-kontaktipyynnön käytöstä omalla LinkedIn-tililläni ja Facebookin Asiantuntijasta Vaikuttajaksi -ryhmässä.

Sain kyselyyn 50 vastausta, joista puolet tulivat Facebookin Asiantuntijasta Vaikuttajaksi -ryhmässä ja loput LinkedIn-profiilistani. Yllättävää on, että käyntikortti annetaan useimmiten, kun tavataan henkilö ensimmäisen kerran. 

70% vastaajista oli sitä mieltä, että he käyttävät kumpaakin sekä käyntikorttia että lähettävät LinkedIn-kontaktipyynnön tutustumistilanteessa. 26% käytti vain LinkedIniä verkostoitumiseen. Pari henkilöä käytti LinkedIn-kontaktipyynnön lisäksi sähköpostiviestiä yhteystietojen tallentamiseen. 

Käyntikortti on edelleen tärkeä erottautumisen ja verkostoitumisen väline.

Käyntikorteista oltiin montaa mieltä. Toiset ottivat käyntikortin vastaan vain laittaakseen LinkedIn-kutsun ja sitten heittivät sen pois. Toiset taas kokivat, että käyntikortti vahvistaa muistijäljen. Eräs nuorehko mies, kertoi, että hän käyttää vain käyntikortteja, koska niistä välittyy myös sanomatonta tietoa henkilöstä ja organisaatiosta. Valokuvallisia käyntikortteja kehuttiin. Yllättävää oli, että käyntikortti pitää pintansa. 

Yhteenvetona totean, käytäntöjä on useita, jokainen valitsee itselleen sopivan tyylin. #parempiverkosto #linkedinvinkit 

Lue kokonaan »

Vuosi yrittäjänä - matkalla asiantuntijuuteen

Lisätty 05.06.2017
Lue kokonaan »

5 vinkkiä vastavalmistuvan LinkedIn-profiiliin ja työnhakuun

Lisätty 16.05.2017

Vinkit vastavalmistuneen työnhakuun LinkedInissäVinkit vastavalmistuneen työnhakuun LinkedInissä

  1. Pidä huolta, että profiilisi ajantasainen. Profiili on mahdollisuutesi tehdä ensivaikutelma rekrytoijille ja tuleville työnantajille.Ensimmäinen tehtäväsi on lisätä ammatillinen profiilikuva. Hätätapauksessa selfikin käy, mutta valokuva on tärkeä elementti profiilissa. Täytä seuraavaksi koulutus ja työosiot sekä kirjoita lyhyesti summaryyn, miten voit auttaa tulevaa työnantajaa.
  2. Kerro verkostollesi, että etsit töitä. Kerro avoimesti, että olet työnhaussa. Kirjoita otsikkoon (headline), mitä haluat tehdä esimerkiksi tehtävänimikkeellä. Lisää otsikkoon avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi, esim. Looking for junior level digital marketing manager I social media I SEO I Community Manager vs Looking for opportunities in digital marketing
  3. Sijainti (location). Rekrytoijat käyttävät sijaintia kriteerinä kandidaattien etsimisessä. Valitse sijainti sen mukaan, miltä alueelta etsit töitä. Jos päättelet opintoja ulkomailla, mutta etsit töitä Turun seudulta, niin laita sijainniksi Turku.
  4. Kasvata verkostoasi. Laaja verkosto auttaa sinua löytämään työpaikan. Muista lisätä joka tapaamisen jälkeen henkilö verkostoosi. Kasvata verkostoasi kutsumalla mukaan koulu- ja opiskelukaverit, proffat, harrastuspiirit, perheesi ja sosiaalisen median verkostot. Liity ammatillisiin ryhmiin ja aktivoidu keskusteluissa.
  5. Hyödynnä LinkedIn tarjoama Career Preference -toiminto. Jobs-osiossa on mahdollisuus kertoa, minkälaisia työmahdollisuuksia olet hakemassa, mistä ja miltä toimialalta. Käy täyttämässä toiveesi tulevasta työpaikasta. Saat henkilökohtaisia työpaikkailmoituksia sinulle sopivista tehtävistä. Selkeä kuvaus toiveissa olevasta työpaikasta kertoo rekrytoijalle päämäärätietoisuudesta.

Muista laittaa päälle Open Candidates -täpän, joka kertoo rekrytoijille, että olet               työnhaussa. Toiminto sopii hyvin työssäkäyville, sillä se ei näy kuin maksullisissa Recruiter-paketeissa. Ole aktiivinen tapahtumissa ja somessa. Onnea matkaan!

Lue kokonaan »

Uutta LinkedInissä - tuunaa profiilikuvasi filttereillä

Lisätty 02.04.2017

 Oletko jo saanut uuden visuaalisen ilmeen LinkedIn-profiiliisi? Samalla osa LinkedInin toiminnoista muuttuvat tai ovat siirtyneet uudelle paikalle. Yksi muutoksista, joka tuli viikko sitten oli mobiliilisovelluksessa profiilikuvan tuunaamiseen sopivat filtterit (kso alla oleva kuva). Kävin kokeilemassa filttereitä ja parantelin profiilikuvani valoisuutta. Pääset muokkaamaan profiilikuvaasi klikkaamalla profiilikuvasta ja sitten vasemmalta kynän-kohdalta. LinkedIn tarjoaa useita valmiita filttereitä, voit säätää kuvan valoisuutta ja kuvan rajauksen. Samalla voit myös muuttaa profiilikuvasi näkyvyyden. Suosittelen, että profiilikuvasi näkyy kaikille. Profiilikuva luo luotettavuutta ja antaa ensivaikutelman sinusta. LinkedInin tutkimusten mukaan profiilikuva lisää 21 kertaisesti profiilin katsomiskertoja.

 

 LinkedIn-profiilikuvan filtteritLinkedIn-profiilikuvan filtterit

LinkedIn mobiilialustan kuvafiltterit

LinkedIn tuo uudistukset yleensä ensin mobiili-applikaatioon, sillä maailmalla mobiilikäyttö kasvaa voimakkaasti. Uudistuva LinkedIn tuo jatkuvasti lisää ominaisuuksia profiiliisi ja osa toiminnoista on vielä tulossa, kuten message-palvelu.  Samanaikaisesti vanhat ilmaiset analytiikka-toiminnot muuttuvat maksulliseksi. Näihin kuuluu esimerkiksi, kuka on pitänyt ja jakanut LinkedInin Pulse-alustalle kirjoittua blogikirjoitusta. #linkedInvinkit #parempiverkosto

Lue kokonaan »

Social employee - Työntekijälähettilyys innostaa työntekijää ja parantaa yrityskuvaa

Lisätty 25.01.2017

Työntekijälähettiläs, joka on innostunut työstään, on yrityksen vakuuttavin myyjä. Sosiaalisella aikakaudella vestinnästä on tullut osaksi jokaisen asiantuntijan toimenkuvaa. Markkinointiguru Mark Burgess kertoo kirjassa The Social Employee: How Great Companies Make Social Media Work, kuinka työntekijät ovat henkilökohtaisella toiminnalla sosiaalisessa mediassa muuttamassa yrityksen tapaa markkinoida, sitouttaa asiakkaita ja vaikuttaa positiivisesti yritysmielikuvaan. Työntekijöiden jakama sisältö voikin tavoittaa oman verkoston kautta uusia asiakkaita ja luoda bisnesmahdollisuuksia, joita yrityksen myynti ja viestintä ei tavoita perinteisin keinoin.

 

 

Inhimillistä ja uskottavaa viestintää

Ihmiset kohtaavat päivittäin kasvavan määrän viestejä, ja viestijät joutuvat käyttämään yhä enemmän resursseja saadakseen sanomansa perille. Työntekijöiltä lähtöisin oleva henkilökohtainen viestintä koetaan uskottavammaksi kuin yrityksen maksetut mainoskampanjat. Tutkimusten mukaan 90% kuluttajista ei luota mainontaan. Työntekijälähettiläät levittävät yrityksen arvomaailmaa ja viestejä asiakkaille, yhteistyökumppaneille, kilpailijoille ja mahdollisille työntekijöille tehokkaammin ja luontevammin kuin yritys itse. Työntekijälähettilyyttä tapahtuu aina, kun työntekijä kertoo jotakin työnantajastaan työpaikan ulkopuolella.

 

Työntekijöiltä lähtöisin oleva viestintä koetaan uskottavammaksi kuin yrityksen maksetut mainoskampanjat.

 

Työntekijälähettiläs on työpaikan ääni

Työntekijälähettiläs voi toimia muutosagenttina niin organisaation sisäisesti kuin ulkoisesti muutostilanteissa. Työssään viihtyvään työntekijään voi luottaa ja hän toimii esikuvana muille. Hän on sitoutunut organisaatioon ja hän osaa hyödyntää sisäisiä verkostoja.

Työntekijälähettiläs osaa sulavasti yhdistää yksityis- ja työelämän, osana arkielämää. Työntekijälähettiläs toimii yrityksen autenttisena käyntikorttina missä tahansa hän liikkuukin. Hän viestii uskottavasti organisaation arvoista, joihin hän on sitoutunut, laajalle verkostolleen. Työntekijälähettiläiden sisällöt toimivat, kun hänellä on aito halu auttaa verkostoa ja jakaa heille mielenkiintoista sisältöä. Ketään ei kiinnosta ihminen, joka on kiinnostunut vain oman etunsa tavoittelusta.

Brändi- ja työnantajamielikuvan edistäjä

Työntekijälähettiläiden hyöty työnantajalle on positiivisen brändi- ja yritysmielikuvan vahvistuminen henkilökunnan luomien mielikuvien avulla. Työnantajan työnantajakuva paranee ja sen myötä rekrytointi helpottuu. Yritys houkuttelee huippuosaajia joukkoonsa, kun lahjakkaat kandidaatit hakeutuvat yritykseen töihin. Myynti ja liidit kasvavat, sillä työntekijälähettiläät tavoittavat potentiaalisia asiakkaita, joihin yrityksen myynninedistämistoimenpiteet eivät kohdistu. Varsinkin B2B-myynnissä sosiaalisen mediassa toimiminen oikealla tavalla parantaa yrityksen mahdollisuuksia päästä mukaan asiakkaan toimittajaehdokkaaksi. Työtekijälähettiläiden tekemä viestintä on yritykselle myös kustannustehokasta.

Työntekijälähettilään hyödyt

Työntekijälähettiläs rakentaa henkilöbrändiä viestimällä innostuneesti hänen sydäntä lähellä olevista asioista. Aktiivinen someviestintä auttaa häntä laajentamaan ajattelua, syventämään osaamista ja rakentamaan asiantuntijuutta ja verkostoa. Somessa voi itse valita, kenen kanssa haluaa keskustella ja jakaa ajatuksia. Työntekijälähettiläs saa tunnustusta aktiivisuudesta, joka kumpuaa hänestä luontaisesti. Keskity omiin vahvuuksiin ja jatka niiden vahvistamista. Työntekijälähettilyys on panostus tulevaisuuteen, sillä työntekijän asiantuntijuudesta ja persoonasta rakentuu selkeä kuva osaajasta ja hänet muistetaan.

 

Työntekijälähettiläs rakentaa henkilöbrändiä viestimällä innostuneesti hänen sydäntä

lähellä olevista asioista.

 

 Läpinäkyys, ohjeistus ja uskallus

Työntekijälähettiläsohjelman lanseeraus vaatii organisaatiolta läpinäkyvyyttä ja uskallusta hypätä tuntemattomaan, sillä työntekijöiden viestintää sosiaalisissa alustoissa ei voi täysin hallita. Organisaatio tuottaa monipuolista sisältöä, jota voi jakaa vapaasti. Työntekijälähettilyysohjelman tueksi laaditaan sosiaalisen median ohjeistus, jossa rohkaistaan työntekijöitä viestimään heille luontaisissa kanavissa. Viestintäkanavia voivat olla bloggaaminen, instaaminen, twittaaminen ja asiantuntijaverkostoissa näkyminen. Jotta työntekijälähettiläät pysyvät innokkaina, niin aktiivisia viestijöitä palkitaan ja työntekijälähettiläitä koulutetaan viestimään entistä paremmin esim. järjestämällä workshoppeja. Sitten rohkeasti viestimään!

Lue kokonaan »

6 vinkkiä, miksi yrityksen johdolla tulisi olla LinkedIn-profiili

Lisätty 27.12.2016

Vain pieni osa yritysjohtajista on mieltänyt, että johtajan työnkuvaan kuluu myös organisaatioviestintä sosiaalisessa mediassa. LinkedInissä on jo 970,000 suomalaista liike-elämän ammattilaista, joista yli 60% käyttää palvelua aktiivisesti eli vähintään kerran kuukaudessa. LinkedInin käyttäjämäärät kasvavat niin Suomessa kuin maailmalla ja yhteisöpalveluun ilmestyy uudistuksia jatkuvalla syötöllä. LinkedIn on vaikuttamisviestintäkanava, jossa ammattilaiset hakevat henkilökohtaista näkyvyyttä, sitouttavat sisällöillä ja etsivät liidejä sekä uusia työmahdollisuuksia. Jos et ole mukana yhteisöpalvelussa, niin olet auttamattomasti ulkona, mitä tapahtuu liike-elämän somessa.

LinkedIn-profiilisi on käyntikorttisi ja työnantajasi edustaja

LinkedIn-profiili edustaa itsesi lisäksi myös työnantajaasi. Profiili kertoo, kuka olet, mitä osaat ja ketä edustat, vaikka oletkin LinkedInissä yksityishenkilönä. Taustakuvalla voit kertoa jotakin persoonallisuudestasi. Jos profiili puuttuu kokonaan tai se on täytetty osittain, niin se kertoo, että et ymmärrä somen tarjoamia mahdollisuuksia henkilöbrändäyksessä, asiakkaiden sitouttamisessa ja B2B-myynnin liidien keräämisessä. On tärkeää, että LinkedIn-profiilisi on rakennettu niin, että sinut tunnistetaan ja löydetään. Kun olet on läsnä ja helposti lähestyttävissä,  niin sinuun luotetaan.

Suunnannäyttäjä toimialalla 

OP:n vuorineuvos Reijo Karhinen on uudistanut pankkitoimintaa ja lähtenyt rohkeasti mukaan kokeilemaan Twitteriä. Eläkeikää lähestyvän Karhisen toiminnasta on kirjoitettu paljon. Hänestä onkin tullut suunnannäyttäjä tulevaisuuden pankkialasta. Karhiselta kysytään usein, mihin suuntaan toimiala on kehittymässä. Varmaan on vain, että pankkiala tulee muuttumaan radikaalisti seuraavan kymmenen vuoden aikana. On mielenkiintoista seurata, ketä uusia toimijoita tulee markkinoille ja ketkä kuolevat pois.

OP:n pääjohtaja on ahkera twittaaja!OP:n pääjohtaja on ahkera twittaaja!

Karhinen on ahkerana twiittaaja saavuttanut Twitterissä jatkuvan läsnäolon sidosryhmien mielessä. Suosittelen, että jos olet aloittelija somessa niin, keskity ensin yhteen kanavaan ja opettele sitten vasta muita kanavia. LinkedIn on ainoa maailmanlaajuinen liike-elämän verkosto, jossa saat varmasti näkyvyyttä aktivoitumalla. LinkedInissä näkyvät eniten koulutus,- viestintä- ja teknologia-alan ihmiset, jotka ahkerasti tuottavat ja jakavat sisältöä.

Kannustaa työntekijöitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa

Yrityksen kannalta uskottavin viestinviejä on yrityksen oma työntekijä, joka on innostunut ja ylpeä työstään. Oli sitten kyse tunnelmakuvasta Instagramissa tai työasioiden jakamisesta henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissa, niin avointa yrityskulttuurin ja arvojen viestimistä pidetään uskottavana. Johtajan läsnäolo sosiaalisessa mediassa antaa mandaatin työntekijöille toimia siellä. Työntekijöiden omissa profiileissa jaetut sisällöt toimivat markkinoinnissa ja maineenhallinnassa paremmin kuin yrityssivulta lähetetyt viestit. Työntekijöiden someviestit tuovat näkyvyyttä, antavat ihmisläheisen kuvan organisaatiosta, houkuttelevat talentteja hakeutumaan yritykseen töihin ja parantavat yrityskuvaa.

Sosiaalinen myynti on asiakkaan palvelemista

Sosiaalisessa mediassa tehdään myyntiä osallistumalla keskusteluihin, bloggaamalla, kommentoimalla, jakamalla ja tykkäämällä verkoston päivityksiä sekä keräämällä seuraajia. Voit johtaa alasi kuumimpia puheenaiheita ja tuoda esiin näkemyksesi. Voit auttaa muita, kertoa näkemyksiäsi ja rakentaa tunnettuutta. Suosittelen ennen kaikkea bloggaamista LinkedInissä (write an article kuvavirran yläpuolella), sillä bloggaaminen edistää omaa asiantuntijuutta valitusta teemassa, luo ja kasvattaa oman alan verkostoja, synnyttää keskustelua ammattilaismedioissa ja parantaa haettavuutta. Bloggaaminen selkeyttää bloggaajan omaa näkemystä aiheesta. Kun jätät digitaalista jalanjälkeä, niin sinulla on mahdollisuus tulla löydetyksi ja päästä mukaan asiakkaan ostoprosessiin. 

Uusien mahdollisuuksien kohtaaminen

Sosiaalisessa mediassa tutustutaan, palkataan hyviä tyyppejä töihin, etsitään kouluttajia ja puhujia tilaisuuksiin, ostetaan ja myydään erilaisia palveluita. Sosiaalisessa median mahdollisuuksiin et välttämättä törmää muualla. Sosiaalisessa mediassa pyydetään puhumaan, saattaa nousta hyvillä kannanotoilla toimialan suunnannäyttäjäksi. Sosiaalisen median näkyvyys ja digitaalisen jalanjäljen jättäminen ovat investointi tulevaisuuteen.

Social Selling Index SSI kertoo, kuinka hyvin näyt LinkedInissä.Social Selling Index SSI kertoo, kuinka hyvin näyt LinkedInissä.

Luottamuksen rakentaminen yleisön kanssa

Ihmiset haluavat tuntea yhteistyökumppaninsa, jonka kanssa he tekevät bisnestä. Tämä onnistuu parhaiten tuottamalla omannäköistä sisältöä, josta olet tunnistettavissa. Johdolta odotetaan vaikuttajaviestintää ja siltojen rakentamista sosiaalisessa mediassa. Avainhenkilöt luovat yrityskuvaa persoonallaan ja rakentavat luottamusta asiakkaiden kanssa. On luotettavampaa ostaa tutulta henkilöltä kuin tuntemattomalta henkilöltä.  Käytä eri sosiaalisen median kanavia kasvattaaksesi näkyvyyttä ja verkostoa. Sitouta heidät mukaan keskusteluihin. Kommentoi ja ole läsnä.

Lue kokonaan »

Muistiinpanoni Digitalist Thinkers Forumista 23.11.2016

Lisätty 30.11.2016

Aamun pimeydessä ja sateessa digitalistit valloittivat Tennispalatsin Scape-salin kuuntelemaan Villen sanaa ja uusimpia caseja. Aamupäivän puhujalista kohotti odotuksia. Päivän aloitti Finavian varatoimitusjohtaja Joni Sundelin, joka ytimekkäästi kertoi lentokentän laajentumisesta aikataulussaan ja siitä, että kasvu tulee Aasiasta, tarkemmin Kiinasta. Kiinalainen lentokentän asiakas kuluttaa vähintään 2-3 kertaa enemmän rahaa tullessaan Eurooppaan ja lähtiessään yli seitsenkertaisesti. Myöhemmin forumin aikana opin, että tekoäly suuntaisi myyntiponnistukset Kiinaan.

 Päivän keynote -puhuja, tulevaisuudentutkija Risto Linturi toteaa, että emme voi valita lähdemmekö mukaan digitalisaatioon. Digitalisaatio on jo tullut vahvasti mukaan liike-elämään ja yhteiskuntaan ja se haastaa kaikki yhteiskunnan rakenteet. Jälkeenjäänyt lainsäädäntö estää innovaatioiden käyttöönoton yhteiskunnassamme. Linturi ehdotti, että kaikki julkisin varoin maksetun ja hankitun tiedon tulisi olla vapaasti jaettua tietoa. Koulutus muuttuisi niin, että omaehtoinen tai verkko-opetus voisi osaksi korvata perinteistä opetusta. Tutkinnonmäärittely tapahtuisi valtakunnallisella tasolla.

Tekoäly osana liiketoimintaa

 Solitan Lassi Kurkijärven mukaan uudessa monimutkaistuvassa maailmassa yritysten organisaatioiden on muututtava: pomojen ja kontrollin aika on ohi.  Kaikkea ei voi enää hallita. Johdon avuksi tulee tekoäly, jota hyödynnetään päätöksenteon tukena.

Toni Korppi Salesforcelta kertoi, miten Salesforce hyödyntää tekoälyä myyntiorganisaation tukena. Salesforcen tekoälyn takana on yrityksen data kaikista kanavista. Tänä päivänä yritykset käyttävät alle 1% datasta liiketoiminnan kehittämiseen. Salesforcen myyntiä tukee tekoäly, joka kertoo, miten myynti sujuu tavoitteisiin nähden ja mihin asiakkaisiin tai toimialoihin myyntiponnistelut kannattaisi suunnata, jotta tavoitteet saavutettaisiin.

Avoin innovaatio vaatii empatiaa onnistuakseen

Industryhackingin Petri Vilen kokee, että industry hacking on uusi tapa ostaa ja myydä tuotekehitystä joustavasti esimerkiksi start-up yritysten ja vanhojen teollisuusyritysten kesken. Industry hacking voi onnistua, jos se on kirjattu yrityksen strategiaan ja johto on siihen sitoutunut. On tärkeää, että asiakasnäkökulma tuodaan mukaan innovaatiokilpailuun tai hackathoniin. Koska yritys ottaa talon ulkopuolisia mukaan yrityksen kehitystoimintaan, niin kehitysprosessiin tuodaan empatiaa, joka sitoo ulkopuoliset mukaan yhdessä tekemiseen. Petri heittikin ideaan, olisiko avoimesta innovaatiosta uudeksi suomalaiseksi vientituotteeksi?

Millenium board johdon neuvonantajana If Vakuutusyhtiöllä

 Asiakaskeskeisessä yrityksessä valta ja vastuu siirtyvät sinne, missä asiakas kohdataan. Hyvänkin datan ongelmana saattaa olla tulevaisuusnäkemyksen puute. If Vakuutusyhtiö on vahvistanut asiakasymmärrystä käyttämällä Millenium Boardia johdon neuvonantajana. Sukupolvien välinen asiakaskäyttäytyminen ja odotukset eroavat niin hurjasti toisistaan, että milleniaalien ymmärtämistä on haluttu vahvistaa sukupolven edustajilla.

Ole #influencer1

Yrityskulttuuri lähtee johtamisen kulttuurista. Dinglen Juho Jokinen päätti päivän kertomalla puheenvuorollaan, miten yritys voi toimia kuin media. Ole siellä, missä tapahtuu ja kerro siitä omissa kanavissasi. Kerro koskettavia tarinoita, sillä ne jättävät muistijäljen. ja tuo sisältöä verkostollesi, sillä sitä on mediana toimiminen. Ole #influencer1

Lue kokonaan »

Mitä on sosiaalinen myynti eli social selling?

Lisätty 22.11.2016

Sosiaalinen myynti on vuoropuhelua verkoston kanssa ja ennen kaikkea luottamuksen rakentamista ennen asiakkaan ostoprosessin alkamista. Sosiaalisen myynnin taustalla on se, että asiakkaat käyttävät sosiaalista mediaa ja etsivät verkkosisältöjä, jotka tukevat päätöksentekoa. Tämä tarkoittaa B-to-B-myyjän näkökulmasta sitä, että jos yrityksellä ei ole tarjota asiakkaan ostopolkua tukevia sisältöjä verkossa, niin yritys jää pois asiakkaan tarjoajaehdokkaista. LinkedIn määrittelee, että sosiaalinen myynti rakentuu henkilöbrändistä, ihmisistä, sisällöistä ja suhteiden rakentamisesta.

Someprofiili on maineesi

Sosiaalisen median profiilisi ovat yhtä kuin henkilöbrändisi ja maineesi. Oletko tunnistettavissa? Oletko avoin ja kerrot itsestäsi? Persoonallinen, selkeä ja informatiivinen someprofiili herättää ihmisten kiinnostuksen ja rakentaa luottamusta sekä saa potentiaaliset asiakkaat verkostoitumaan kanssasi. Tunnistettava henkilöbrändi vahvistaa asiakkaiden mielikuvaa sinusta aktiivisena toimijana toimialallasi. Saat enemmän yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta ja vastauksia viesteihin. Valitse siis somekanavat sen mukaan, missä asiakkaasi ovat, ja mitkä somekanavat sopivat sinun tyyliisi viestiä. Käytä mieluummin yhtä tai kahta somekanavaa kuin yrität sählätä joka paikassa.

Verkosto on sinun myyntikenttä

Sosiaalinen myynti auttaa sinua löytämään ja verkostoitumaan potentiaalisten asiakkaiden kanssa tehokkaammin kuin perinteinen myyntityö. Sosiaalista myynti tapahtuu myyjän omissa verkostoissa. Etsi verkostoosi oikeat ihmiset, jotka haluat tavoittaa. Verkoston tulisi olla laaja ja laadukas. Laaja ja laadukas verkosto tukee myyntityötä. Laadukkuudella tarkoitan potentiaalisia asiakkaita. Verkoston laajuus määrittää taas, kuinka paljon saat näkyvyyttä ja huomiota sisällöillesi.

Sisältöjä asiakkaan päätöksentekon tueksi

On tärkeää, että myynnin toimintamalleja muokataan niin, että ne auttavat potentiaalista asiakasta ostopolun eri vaiheissa. Potentiaaliset asiakkaat haluavat yrityksen tarjoavan sisältöjä vahvistamaan heidän omaa päätöksentekoa ostopolun varrella. Sisällöt ovat asiakkaan auttamista. Yrityksen kotisivulla sisällöt voivat olla esimerkiksi informatiivisia artikkeleja, blogeja, ladattava opas, infografiikkaa, opetusvideo tai mahdollisuus osallistua webinaariin, joita sosiaalisen aikakauden myyjä jakaa aktiivisesti verkostolleen. Myyjä vahvistaa omaa henkilöbrändiään jakamalla ja kommentoimalla toimialan uutisia sekä tuottamalla omaa sisältöä aktiivisesti verkostolleen. Vaikuttaminen verkossa ja verkostoissa on tärkeää ja tehokasta silloin, kun asiakas vielä punnitsee tarjoajaehdokkaita.

Auta asiakasta - rakenna luottamusta

Sosiaalinen vuorovaikutus tulisi viedä vahvemmin verkkoon, missä rakennetaan asiakkaan luottamusta jatkuvalla dialogilla. Myyjä keskittyy ensisijaisesti ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa verkkosisällöillä ja vasta toissijaisesti myymään. Sosiaalinen myynti toimii, koska asiakas on valistunut. Linkedinin tutkimusten mukaan sosiaalinen myyjä saa 45% enemmän myyntimahdollisuuksia kuin perinteinen myyjä. LinkedIn on rakentanut sosiaalisen myynnin mittarin, Social Selling Index (SSI). SSI mittaa, kuinka tehokkaasti luottamuksellista suhdetta. 

Yllä olevassa kuvassa näet, mikä on minun vaikuttavuus LinkedIn-verkostossa. Indeksi vaihtuu päivittäin, mutta olen pysynyt hyvällä tasolla. Mittaa oma vaikuttavuutesi LinkedInissä tästä ja lähde rakentamaan omaa vaikuttavuuttasi verkostossasi.

Lue kokonaan »

Ekonomi Summit 2016 - Innostusta, oivallustaja inspiraatiota kohtaamisissa

Lisätty 01.11.2016

Parin viikon takainen Ekonomi Summit kokosi ekonomiyhteisön kuuntelemaan ja kohtaamaan innostusta, oivallusta ja inspiraatiota. Apollo Live Clubissa järjestetty tilaisuus on oli ensimmäinen valtakunnallinen ekonomiyhteisön kokoontuminen vuosiin. Paikanpäällä oleva tunnelma oli energinen, innostava ja iloinen. Huikealle tapahtumalle oli selvästi tilausta, niin innostuneita Ekonomit verkostoituvat ja tapasivat entisiä opiskelukavereita ja kollegoita.

Brella - apua verkostoitumiseen

 Tapahtumassa oli käytössä Brella-verkostoitumistyökalu. Brella toimii niin, että tapahtumaan osallistujat syöttävät omat tietonsa sovellukseen, kertovat, ketä haluaisivat tavata ja miksi, sekä missä asiassa voivat auttaa muita. Tietojen syöttämisen teki helpoksi se, että perustiedot tulivat LinkedInista. Verkostoitumistyökalu olikin yrittäjän unelma ja täytin  kalenterini tapaamisilla. Etsin bisnesmahdollisuuksia, yhteistyökumppaneita ja halusin kasvattaa verkostoani. Minulta pyydettiin apua LinkedIn-profiilin hyödyntämiseen bisneksessä ja luottamushenkilöyhteistyössä. 

Pekka Hyysalo - esimerkki suomalaisesta sisusta

 Ensimmäisen Ekonomi Summitin teemana oli innostus, oivallus ja inspiraatio. Innostusta herätteli freestylehyppääjä Pekka Hyysalo jakamalla uskomattoman kuntoutus- ja selviytymistarinansa sekä kertomalla FightBack-kuntoutuskonseptista aivovammapotilaille. Pekka on huima esimerkki siitä, mitä tahdonvoimalla voi saada aikaan. Hän myös toteutti unelmansa, joka oli pääseminen takaisin laskettelurinteeseen.

Missä ovat ekonomien esikuvat?

 Markkinoinnin konkari Anne Korkeakosken puheenvuoro itsensä markkinoinnista herätti varmasti koko yhteisön miettimään, missä ovat ekonomien esikuvat ja roolimallit. Miten ekonomit näkyvät julkisuudessa? Tuli nolo hiljaisuus, kun Korkeakoski kysyi ekonomiesikuvia. Yksi tarjosi Lenita Airistoa, toinen Björn Wahlroosia. Kilpailu opiskelupaikoista, mihin lahjakkaat nuoret hakeutuvat opiskelemaan, kiihtyy. Ekonomit tarvitsevat roolimalleja, jotka innostavat nuoria hakeutumaan kauppatieteiden opiskelijoiksi.

Digitalisaatio on muuttanut työelämään niin, että jokaisen meistä on markkinoitava omaa osaamistaan, jotta tulemme löydetyksi. Keskinkertainen osaaja ajaa huippuosaajan ohi, jos hän on jatkuvasti näkyvillä. Korkeakoski painotti, että ekonomien tehtävä on nostaa Suomen sijoitusta kaupallistamisessa korkeammalle nykyisestä sijasta 39.

 Jotta saisimme roolimalleja, niin Korkeakoski ehdotti, että yritysten avainhenkilöille pitäisi antaa suurempi rooli organisaation viestinnässä. Puhuvat päät eli ihmiset kiinnostavat yleisöä organisaatiota enemmän. Jokainen julkisuuspeliin osallistuja voi itse päättää, minkä asian asiantuntijaksi hän profiloituu, pohjalla toki oma osaaminen ja missä medioissa tai yhteisöissä hän näkyy. Tärkeintä on uskallus tehdä jotakin!

Innovaatiot ylläpitävät talouskasvua

Puhujaosuuden päätti tulevaisuudentutkija Esko Valtaoja, jonka mukaan suurin osa huonoista uutisista on hölynpölyä. Hän painotti sitä, että luontomme voi paremmin kuin muutama vuosikymmen sitten. Vaikka kulutuksemme kasvaa, niin sen rasittavuus luonnossa kasvaa kuitenkin hitaammin kuin kulutuksen kasvu. Valtaoja huomautti, että kun tarkastellaan pitkällä aikavälillä taloudellista kasvua, niin meillähän menee hyvin.  Innovaatiot ylläpitävät talouskasvua. Innovaatioita kehittävät laiskat ihmiset, jotka keksivät helpomman tavan tehdä asioita. Valtaosa tuotannon kasvusta syntyy aineettomista innovaatioista. Se mahdollistaa rajattoman talouskasvun.

Inspiraatiota kohtaamisista

Ekonomi Summitin päätti kauppatieteiden maisteri, flunssainen Anna Puu koskettavalla ja ihmisläheisellä esiintymisellä. Viihdemaailman yrittäjäkin tarvitsee ennen kaikkea ymmärrystä kaupallistamisesta ja talousasioista menestyäkseen. Parasta Ekonomi Summitissa olivat inhimilliset kohtaamiset. Kasvotusten tapahtuvien kohtaamisten merkitys korostuu digitaalisena aikana. Tässä asiassa Ekonomi Summit yli odotukset niin tehokkaiden Brella-tapaamisten kuin inhimillisten kohtaamisten kautta. 

 

Blogi on alunperin julkaistu LinkedIn Pulsessa. Blogin kirjoittaja toimii HEKO Ekonominaisten puheenjohtajana.

Lue kokonaan »

Näin teen hyvän ensivaikutelman LinkedInissä

Lisätty 14.09.2016

Ensivaikutelman voi tehdä monella tapaa, mutta vain kerran. LinkedIn business networking verkkoalustan kolme tärkeintä osaa ovat pääotsikko (headline), profiilikuva ja summary. Vaikutelmaa voi vahvistaa valitsemalla persoonallisen taustakuvan. 

Headline - pääotsikko

Pääotsikkoon voi käyttämään 120 kirjainta tai merkkiä. Kuka olet? Mitä teet? Miten voit auttaa? Suosittelen, että pääotsikko täytetään mahdollisin hyvin titteliäsi kuvaavilla avainsanoilla, esim. Marketing Director, Digital, International Business. Tai voit täyttää pääotsikon vain avainsanoilla, kuten sales | director | MBA | international | business | marketing | online | digital ja parantaa näin löydettävyyttäsi. LinkedIn etsii ensimmäisenä avainsanoja pääotsikosta.

 

 

Profile picture  - profiilikuva

Valokuva antaa kasvot profiilillesi. Koska olemme bisnesympäristössä, niin kuvan pitää olla ammattimainen. Pukeudu ammattisi mukaisesti. Kuvan tarkoitus on korostaa energisyyttä ja ammattitaitoasi, hymyile ja katso suoraan kameraan. Kukapa voisi vastustaa henkilöä, joka hymyilee?

 

 

Summary eli yhteenveto alkuun

Summary-osiossa sinulla on 2 000 merkillä mahdollisuus kertoa asiakaslupauksesi: kuinka voit auttaa asiakasta? Kerro, mikä on ydinosaamisesi, mitä haluat tehdä tulevaisuudessa ja tärkeimmät saavutuksesi työelämässä. Tuo persoona esiin. Jos olet teräväkynäinen kirjoittaja, niin kirjoita mieleenpainuva tarina. Jos olet myymässä palveluita, niin muista laittaa yhteystiedot esille. Käytä osiossa mahdollisimman paljon keywords-sanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Suosittelen, että kirjoitat summaryn englanninkielellä, koska se on hakutoiminnon kieli. Jos summary-osio on täyttämättä, niin ensimmäinen asia, mitä rekrytoija näkee profiilistasi, on työkokemus.

Tärkeimmät avainsanojen paikat ovat Headline, Specialties ja Job Titles, sekä Summary. Aloita siis profiilin täyttäminen näistä kohdista. 

Lue kokonaan »

Työelämä muuttuu! 4 syytä verkostoitua työelämässä

Lisätty 09.08.2016

Suomalaiset kokevat, että verkostoituminen auttaa menestykseen, mutta harva kokee toimintatapaa omakseen. Nykyaikana työskennellään ajasta ja paikasta riippumatta, ja keskeisessä roolissa ovat liikkuvuus, joustavuus ja verkostot. Sitran teettämän Uuden työn valmiudet ja reitit työelämään -tutkimuksen mukaan tulevaisuuden työelämän osaamistaitoja ovat mm. luovuus ja vuorovaikutus- ja verkostoitumistaidot. Verkostoituminen koetaan vaikeaksi, koska se vie aikaa, eikä ymmärretä, miksi pitäisi verkostoitua. Vieraiden ihmisten kohtaaminen on vaikeaa, eikä itseluottamuksen puute paranna tilannetta.  

 Verkostoituminen on prosessi, joka alkaa ihmisten kohtaamisesta. Suhde lähtee kasvamaan ja sillä rakennetaan luottamusta. Verkostoituminen ei ole pelkkää LinkedIn-kontaktien metsästystä tai verkostoitumistilaisuuksissa juoksemista, jos se ei johda mihinkään. Työelämässä tehokas business networking on parhaimmillaan kumpaakin osapuolta hyödyttävä suhde. Sinulla on ennen kaikkea neljä syytä verkostoitua:

 

1. Verkostoituminen parantaa mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi.

Digitalisaation alulle sysäämä työelämän murros on muuttanut työnhaun dynamiikkaa ja toimintatapoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinun pitäisi näkyä sekä ammatillisissa tilaisuuksissa ja olla läsnä somekanavissa. Verkostoituminen on paljon helpompaa kuin 10 vuotta sitten, jolloin verkostoituminen tapahtui ainoastaan työpaikolla, ammatillisissa tilaisuuksissa ja järjestöissä. Mieti, miten jäät mieleen.

 Tarvitset hyvän virtuaalisen profiilin LinkedIniin. Jos et kerro muille osaamisestasi ja aikaansaannoksista, niin kukaan ei tiedä, missä olet hyvä. LinkedIn-profiilin lisäksi sinun tulisi näkyä verkossa ja luoda omaa tarinaasi kommentoimalla, kyseenalaistamalla ja jakamalla muille henkilöbrändisi mukaista tietoa. Muita tärkeitä sosiaalisen median kanavia ovat Facebook, Instagram ja Twitter.

 

2. Verkostoituminen luo mahdollisuuksia.

Uusiin ihmisiin tutustuminen avaa portteja heidän verkostoonsa. Kuulet avoimista työpaikoista tai yhteistyömahdollisuuksista oman verkostosi kautta. Vain joka neljäs työllistyy avointa paikkaa hakemalla. Kokeile ja valitse eri verkostoitumisryhmiä: perinteiset ammattijärjestöt ja -yhdistykset, BNI, Nuorkauppakamari, Rotarit, nais- ja miesverkostot ja hyväntekeväisyysjärjestöt. Voit verkostoitua vain olemalla aktiivinen toimija verkostossasi. Suosittelun voimaa ei väheksyä.

 

3. Verkostoitumalla kasvatat ja vahvistat omaa verkostoa.

Kuulumalla johonkin ryhmään leimaat itsesi. Valitse siis, mihin ryhmään tai heimoon haluat kuulua. Kun verkostoidut toimialasi ajatusjohtajien kanssa, niin saat viimeisimmän tiedon, mitä alallasi tapahtuu. Samalla luot henkilöbrändiä verkostosi kautta.

 

4. Verkostoitumalla saat tietoa ja vastauksia omiin haasteisiin.

Verkostoissa keskustellaan, vaihdetaan kokemuksia, annetaan neuvoja ja vinkkejä. Sosiaalisessa mediassa jaetaan mielenkiintoisia blogeja ja tutkimuksia, tapahtumia sekä käydään keskusteluja päivänpolttavista asioista. Seuraamalla vähintään yhtä sosiaalisen median kanavaa ja osallistumalla ammatillisiin tilaisuuksiin, pysyt ajan tasalla, mitä toimialallasi tapahtuu.

Lue kokonaan »

Voinko lomalla kasvattaa strategista verkostoa?

Lisätty 22.06.2016

Voi ja pitääkin! Verkostoituminen on vuorovaikutusta ihmisen välillä, eikä se lopu lomakaudella. Uran rakentaminen ei tunne aikaa eikä paikkaa. Käytä siis aika hyväksesi! Olet 24/7 henkilöbrändisi edustaja tai uhri. Vapaa-ajalla tapaat laajemman kirjon ihmisiä kuin työkuvioissa. Arkisiin ja epämuodollisiin tilaisuuksiin kätkeytyy mahdollisuuksia, jotka voivat auttaa sinua työelämässä ja sen ulkopuolella. Osallistuminen sukujuhliin tai lapsesi kannustaminen Helsinki Cupin kentän laidalla saattaa avata uuden oven työelämässä tai tuoda uuden asiakkaan.

 Pidä siis itsesi avoinna mahdollisuuksille ja esittele itsesi jokaisessa kohtaamisessa. Kerro itsestäsi, tavoitteistasi ja toiveistasi. Ajankäyttömme tehostuu, jos asetamme kohtaamisille tavoitteita. Porin Jazz ei olekaan enää vain pari ilmaista drinksua VIP-teltassa, vaan leimaamalla itsesi verkostoitumis-moodille, hankit illan aikana uuden asiakkaan, tärkeän kontaktin tai sillanrakentajan tulevia mahdollisuuksia varten. Epävirallisissa kohtaamissa olemme oma itsemme ja sen myötä luotettavampia kumppaneita liike-elämän suhteissa. Annan sinulle kolme vinkkiä kesän kohtaamisiin.

  1. Tavoite Päätä oma tavoitteesi tai kuinka moneen henkilöön haluat tutustua tapahtumassa
  2. Valmistautuminen Mieti valmiiksi pari tapahtuman teemaan tai ajankohtaiseen asiaan liittyvää kysymystä. Harjoittele hissipuheesi. Ensivaikutelman tekemiseen ei tule toista mahdollisuutta. Ota mukaan pino käyntikortteja ja laita kännykällä henkilökohtainen LinkedIn-kutsu perään.
  3. Rohkeus Ole epäsuomalaisen rohkea ja mene keskustelemaan tuntemattoman henkilön kanssa. Muista nauttia alkoholia kohtuudella.

Aurinkoista ja rentouttavaa kesää! Jos tarvitset tukea, miten verkostoja kasvatetaan, niin pyydä tarjous tai kysy syksyn koulutuksista. Verkostot rakentuvat kommunikaatiossa. Sinä päätät, oletko mukana? 

Lue kokonaan »

Vinkit, miten sinut huomataan somekanavissa

Lisätty 09.06.2016

Yhteisöpalveluista on tullut asiantuntijoiden kirous, jos halutaan erottua sosiaalisen median kanavissa. Enää ei riitä, että sinulla on profiili ja käyt joskus päivittämässä osaamistasi tai jaat vain työnantajasi tiedotteita. Jäät aktiivisten somettajien jalkoihin, jotka auttavat muita jakamalla mielenkiintoisia sisältöjä. Aloita yhdestä sosiaalisen median kanavasta, jossa olet aktiivinen. Opit nopeasti, miten kanava toimii. Kanavavalintasi saattaa olla joko LinkedIn, Twitter, Instagram tai YouTube riippuen siitä, mikä sopii persoonallesi ja mitä tavoittelet. Nuorempia kohderyhmiä voi yrittää tavoitella aidoilla ja originaaleilla sisällöillä Instagramissa, Snapchatissa ja Periscopessa.

Edellä mainittujen kanavien lisäksi Facebook on koko kansan kanava, jossa useimmat meistä pitävät yksityisprofiilia eli seuraavat sukulaisten ja kavereiden tekemisiä ja kuuluvat harrastus- tai paikallisryhmiin. Voit luoda sinne yrityssivun tai nostat profiiliasi kuulumalla asiantuntijaryhmiin. Annan muutaman vinkin, millä voit lähteä kasvattamaan näkyvyyttäsi somessa. Päivitä profiilisi tuomalla esiin motivaatiosi, mielenkiinnonkohteesi ja vahvuutesi. Liitä profiiliisi linkkejä ja kuvia, mitä olet saanut aikaiseksi. 

  1. Valitse kanava. Aloita aktiivisuus opettelemalla yhteisökanava kerrallaan. Jokaisella yhteisökanavalla on omat ominaispiirteensä ja vahvuutensa vaikuttaa. Jos olet rakentamassa henkilöbrändiä, niin valitse kanava sen mukaan, mikä sopii persoonallesi.
  2. Valitse yleisö. Ketä tavoittelet, missä yleisösi on? Oletko etsimässä töitä vai rakentamassa henkilöbrändiä?
  3. Valitse huolella teema, johon uskot ja jossa voit olla uskottava. Tuottamalla ja jakamalla teeman mukaista sisältöä, voit profiloitua asiantuntijaksi. Avainsana on auttaminen. Kirjoita omalla äänellä, ole rehellinen ja aito.
  4. Sosiaalisen median toimintamalli on aktiivinen vuorovaikutus. Seuraajasi toivovat sinun läsnäoloa kanavassa. Lähtökohta jakamiselle on se, että jaat mielenkiintoista sisältöä ja autat muita. Tuota sisältöä, jaa, kannusta, kommentoi ja kyseenalaista muiden sisältöjä. Kerro tarinoita ja caseja, ole suunnannäyttäjä, jota muut haluavat seurata. Twitter on kanavana se, joka vaatii suurinta aktiivisuutta, muissa kanavissa riittää 3-5 postausta ja kommentointia viikossa.
  5. Kasvata verkostoasi. Tunnista verkostosi. Voitko kasvattaa nykyistä verkostoa? Puuttuuko sinulta ammatillista verkostoa? Miten voit kasvattaa verkostoa? Verkostojen kasvattaminen alkaa suunnittelulla. Suunnittele etukäteen, miten toimit seminaareissa ja koulutuksissa. Mieti, muutama aiheeseen sopiva puheenaihe, jolla lähestyt rohkeasti osallistujia. Keskustelun jälkeen voit pyytää heitä LinkedIn-verkostoosi.
  6. Mittaa, mitä tavoittelet. Valitse muutama mittari, mitä omalla asiantuntijabrändilläsi tavoittelet. Mittareita voi olla seuraajalukujen kehittyminen, verkkosivujen kävijämäärät, blogikirjoituksen näytöt, kommentit ja jakaminen tai henkilökohtaisten yhteydenottojen määrän kehittyminen.
  7. Opi ja luo uutta. Opit, mistä postauksista tykätään, miten niitä kommentoidaan ja mitä muut lähtevät jakamaan. Jos kirjoitat blogia, huomaat, mitkä aiheet kiinnostavat ja minkälainen otsikointi toimii. Rohkeasti siis kokeilemaan kanavia ja sisältöjä. 
Lue kokonaan »

Rekrytointi on siirtynyt someen, oletko mukana vai pihalla?

Lisätty 24.05.2016

Työmarkkinat ovat siirtyneet yhteisöpalveluihin ja ennen kaikkea asiantuntijuutta korostavaan verkostoitumispalveluun LinkedIniin. Jos et ole LinkedInissä, niin sinua ei ole olemassa. Jos olet aktiivinen muissakin kanavissa, olet sometaitoinen viestijä. Muistathan, että sosiaalisessa mediassa ollaan sosiaalisia.

Suurin osa rekrytoinneista alkaa somekanavissa, joista etsitään osaajia myyjistä toimitusjohtajaan. Rekrytoija etsii profiilistasi, onko sinulla vaadittava substanssiosaaminen avoimeen toimeen ja oletko jo tehnyt vastaavaa aikaisemmin. Sitä täydentää vielä potentiaalisi omaksua uutta vanhan pohjalta ja mitä haluat tehdä tulevaisuudessa. Jäät siis auttamattomasti rekrytointien ulkopuolelle, jos someprofiilisi ei ole täytetty osaamistasi ja toiveitasi kuvaavilla avainsanoilla. Valitse avainsanoiksi sanoja, jota alallasi käytetään ja joita on rekrytointi-ilmoituksissa. Muistathan, että LinkedInissä tehdään hakuja englanninkielellä.

Sosiaalinen median kanavat ovat ylivertaisia kanavia yrityksen uuden työntekijän etsimiseen. Somerekrytoinnin kautta työnantaja voi löytää parhaan osaajan, ei vain parasta hakijaa. LinkedInin omien tutkimusten mukaan palvelun käyttäjistä 45% on valmis vaihtamaan unelmiensa työpaikkaan, mikäli sellainen olisi tarjolla. LinkedInillä oli alkuvuodesta 830 000 käyttäjää Suomessa, joten osaajia alalle kuin alalle luulisi löytyvän. Moni LinkedIn-profiilin perustaneista asiantuntijoista ei ole täyttänyt profiilia kunnolla ja miettinyt oman asiantuntijuuden esilletuomista avainsanojen, uutisvirrassa näkyvän sisällön ja blogikirjoitusten kautta.

Yksityisistä työpaikoista jo noin 70–80 prosenttia täytetään eri arvioiden mukaan ilman julkista hakua. Näiden niin sanottujen piilotyöpaikkojen täyttämisessä käytetään usein hyväksi myös sosiaalista mediaa ja työntekijöiden omia verkostoja. Siksi sinunkin tulisi olla täytetyllä profiililla LinkedInissä. Seuraavassa blogissani annan vinkkejä, miten tuot esiin osaamistasi somekanavissa. 

Lue kokonaan »

   Kiinnostuitko, ota yhteyttä:

   Kati Saario

    Puh: +358 40 840 4554

    Sähköposti: Kati@happycustomercompany.fi

    LinkedIn-profiilini

    @KSaario

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?